Świece żarowe to urządzenie grzewcze w każdym cylindrze silników wysokoprężnych, które pomaga w uruchomieniu silnika. Aby silnik mógł prawidłowo zapalić, należy jednak wyłączyć świece żarowe i pozwolić im ostygnąć. W zależności od producenta odbywa się to za pomocą regulatora czasowego świec żarowych lub przekaźnika.
Urządzenia te pracują poprzez komunikację z ECU samochodu, a następnie wysyłają dane z powrotem do niego, aby włączyć i wyłączyć świece żarowe. W ten sposób silnik może pracować z optymalną wydajnością, co pozwala zaoszczędzić pieniądze i wydłużyć żywotność świec żarowych.
Do wykonania przekaźnika świec żarowych potrzeba kilku przewodów i trochę podstawowej elektroniki. Jeśli nigdy wcześniej nie pracowałeś z okablowaniem, to może najlepiej będzie skorzystać z usług profesjonalisty, który wykona dla Ciebie połączenie.
Najpierw należy sprawdzić akumulator i upewnić się, że ma wystarczającą moc (co najmniej 12,5 V przy wyłączonym pojeździe, 13 V podczas jazdy). Należy również sprawdzić napięcie na module sterującym świec żarowych, które powinno wynosić od pół do pełnego wolta. Jeśli akumulator lub moduł sterujący jest wadliwy, powinieneś go od razu wymienić.
Następnie należy zlokalizować regulator czasowy lub sterownik świec żarowych. Będzie to zwykle znajdować się w komorze silnika i może być trudne do uzyskania.
Regulator lub sterownik świec żarowych to układ, który może wykryć, kiedy silnik rozgrzeje się na tyle, że zacznie się palić, a następnie wyłączy świece żarowe, aby pozwolić im ostygnąć. Jest to ważne, ponieważ przegrzanie świec żarowych może spowodować, że świece staną się kruche i w końcu pękną, co skróci ich żywotność.
Aby wymontować zespół sterujący świec żarowych, należy odłączyć go od wiązki przewodów, jak pokazano na rysunku 1. Zwykle jest to najłatwiejsze przy użyciu multimetru.
Po odłączeniu sterownika świec żarowych należy podłączyć pozostałe przewody z przekaźnika do odpowiednich przyłączy, korzystając z poniższego schematu. Następnie zainstaluj nowy przekaźnik i upewnij się, że wszystkie przewody są prawidłowo podłączone.
Po zakończeniu należy przetestować przekaźnik świec żarowych, aby sprawdzić czy działa tak jak powinien. Jeśli tak, można rozpocząć wymianę świec żarowych i testowanie modułu sterowania świecami żarowymi.
Jeśli nie masz multimetru, to można za pomocą testera elektrycznego zmierzyć napięcie na przekaźniku świec żarowych. Wystarczy podłączyć przewód ujemny do ujemnego bieguna akumulatora, a przewód dodatni do jednego z pinów przekaźnika. Jeśli na każdym z pinów jest napięcie akumulatora, to przekaźnik świec żarowych działa prawidłowo i nie należy go wymieniać.
Można również zastąpić przekaźnik świec żarowych w samochodzie dostawczym instalując prostą modyfikację. Ta modyfikacja wykorzystuje przycisk do przełączania masy przekaźnika, co pozwala na jego aktywację po przytrzymaniu przycisku.
Podobne tematy