Niezależnie od tego, czy naprawiasz stary motocykl, czy nowszy samochód, istnieje kilka podstawowych kroków, które należy wykonać podczas podłączania akumulatora do prostownika. Po pierwsze, trzeba będzie usunąć czarną plastikową wtyczkę. Następnie trzeba będzie oczyścić połączenia i dokręcić kable. Jeśli nie jesteś pewien, jak to zrobić, możesz użyć domowego multimetru, aby sprawdzić napięcie.
Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że część regulacyjna zespołu prostownika będzie regulować napięcie wyjściowe do akumulatora. Tak więc, jeśli szukasz najlepszego sposobu ładowania akumulatora, musisz wziąć pod uwagę, jaki typ akumulatora masz i obwód regulatora napięcia masz w swoim samochodzie lub motocyklu. Będziesz musiał również upewnić się, że masz zasilanie, a także dobre uziemienie.
Jeśli masz mostek prostowniczy, będziesz musiał przeskalować napięcie do poziomu odpowiedniego dla akumulatorów w Twoim pojeździe. Można to zrobić za pomocą zwykłej lampki testowej, którą podłączysz do przewodu dodatniego na akumulatorze. Lampka zaświeci się, gdy z akumulatora będzie pobierana większa moc.
Możesz być zaskoczony, że alternator Twojego samochodu będzie również ładował akumulator. Jest to najczęstszy sposób na uruchomienie silnika Twojego pojazdu. Zazwyczaj trzy fazy alternatora zostaną przekształcone na prąd stały przez prostownik. Możesz przetestować wyjście cewki stojana, mierząc napięcie.
Aby to zrobić, będziesz potrzebował dobrej jakości multimetru. Dzięki niemu będziesz mógł zmierzyć napięcie wyjściowe akumulatora, a także napięcia alternatora i prostownika. Możesz również sprawdzić wydajność stojana, mierząc liczbę obrotów potrzebnych do obrócenia alternatora. Jeśli alternator nie obraca się, musisz go wymienić.
Innym łatwym sposobem na przetestowanie regulatora i prostownika jest wykonanie szybkiego testu obciążeniowego. To jest, gdzie można podłączyć woltomierz do dodatnich i ujemnych przewodów na baterii. Jeśli widzisz więcej niż kilka woltów, będziesz wiedział, że jest problem. Jeśli napięcie spada, wiesz, że Reg/Rec jest uszkodzony. Dodatkowo, możesz użyć światła testowego 12V, aby sprawdzić wyjście z akumulatora. Jeśli zobaczysz więcej niż 15V przy 3000 obr/min, będziesz wiedział, że masz częściowo usmażony Reg/Rec.
Jeśli masz uszkodzony akumulator, będziesz musiał go wymienić. Akumulator jest głównym elementem Reg/Rec i uszkodzony uszkodzi regulator i ewentualnie alternator. Skoro już przy tym jesteś, to może warto sprawdzić diody regulatora. Jeśli zauważysz nadmierny upływ napięcia, to może być znak, że masz wadliwy regulator lub uszkodzoną diodę wewnątrz regulatora.
Jest wiele innych rzeczy, które możesz zrobić, aby upewnić się, że Twój akumulator jest prawidłowo ładowany. Możesz nawet ulepszyć swój mostek prostowniczy, aby dać akumulatorowi więcej energii.
Podobne tematy