Dodanie obrotomierza do Twojego pojazdu jest łatwym projektem, który dostarczy Ci wielu informacji o Twoim silniku. Informacje te są bardzo przydatne do ustawienia prędkości obrotowej na biegu jałowym, rozwiązywania problemów z wydajnością silnika, poznania maksymalnych obrotów, określenia limitów obrotów i wiele więcej!
Tachometry mogą być w wielu różnych rozmiarach, kolorach i stylach. Ważne jest, aby wybrać tachometr, który będzie pasował do Twojego pojazdu i będzie najlepiej wyświetlał informacje, których potrzebujesz. Tachometry mogą być montowane na kierownicy lub desce rozdzielczej, w zależności od preferencji. Zazwyczaj mają one uchwyt, który pasuje do istniejącego otworu w desce rozdzielczej lub przez wstępnie wycięty otwór.
Podłączanie obrotomierza do cewki
Jeśli twój samochód ma cewkę na systemie zapłonowym, będziesz musiał podłączyć obrotomierz. Pozwoli Ci to na monitorowanie pracy silnika w bezpieczny i wygodny sposób.
Większość obrotomierzy wykorzystuje impulsy elektryczne z układu zapłonowego do wskazywania obrotów silnika. Jest to bardzo dokładna metoda pomiaru prędkości obrotowej silnika, ale może być trudna do uzyskania.
Niedopasowana cewka i typ zapłonu mogą spowodować, że obrotomierz będzie pokazywał nieregularne odczyty, więc upewnij się, że używasz właściwego zapłonu. Można to zrobić sprawdzając w instrukcji obsługi producenta tachometru, jakie zapłony współpracują z jakimi tachometrami.
Alternatywnie możesz sprawdzić schemat elektryczny producenta tachometru, aby upewnić się, że twój tachimetr będzie prawidłowo podłączony do cewki. Pomoże to zapewnić, że nie uszkodzisz swojego tachimetru lub układu zapłonowego.
Gdy masz już zainstalowane odpowiednie przewody obrotomierza, przetestuj je, aby upewnić się, że działają poprawnie, włączając silnik i monitorując napięcie wyświetlane przez miernik. Jeśli wskazania miernika często się zmieniają, możesz mieć problem z okablowaniem lub obrotomierz wymaga wymiany.
Powinieneś również poprowadzić okablowanie obrotomierza wewnątrz izolowanej obudowy, aby zapobiec korozji i otarciom ze strony komory silnika. Jest to szczególnie prawdziwe, jeśli planujesz uczestniczyć w wyścigach błotnych i gruntowych.
Instalacja przewodów obrotomierza
Twój obrotomierz powinien mieć czarny (masa), czerwony (zasilanie zapłonu) i zielony (obrotomierz) przewód. Poprowadź te przewody z tyłu obrotomierza i podłącz je do ujemnej strony cewki lub obwodu wysyłania obrotów w Twoim układzie zapłonowym.
Przewód zasilania zapłonu należy podłączyć do przełączanego źródła +12V. Będzie to lepsza opcja niż standardowe +12V z akumulatora, ponieważ nie będzie się przegrzewać i można go łatwo znaleźć pod deską rozdzielczą lub w pobliżu złącza grodziowego zapłonu po stronie kierowcy na ścianie ogniowej.
Kiedy jesteś gotowy do zakończenia okablowania obrotomierza, rurki termokurczliwe mogą być użyte do połączeń, które nie będą musiały być zaciskane. Jednak te połączenia nie są idealne, ponieważ mogą się skręcać i tworzyć niepożądane zakłócenia elektryczne. Można tego uniknąć lutując połączenie do rurki termokurczliwej.
Kiedy skończysz, możesz podłączyć obrotomierz do dodatniej strony cewki lub użyć dedykowanego obwodu wysyłania obrotomierza w niektórych samochodach. Może to być trochę mylące, ale na dłuższą metę zaoszczędzi Ci to wiele bólu głowy.
Podobne tematy