Magistrala CAN to sieć elektronicznych jednostek sterujących (ECU) w samochodach i innych pojazdach. Magistrala CAN wykorzystuje cyfrowy format szeregowy do przesyłania danych pomiędzy ECU. Została zaprojektowana do pracy w ciężkich warunkach i jest wykorzystywana w wielu branżach, w tym w automatyce fabrycznej, przemyśle lotniczym, samochodowym i transportowym.
Magistrala CAN jest standardem przemysłowej komunikacji cyfrowej. Pozwala na niezawodną, wydajną komunikację w trudnych warunkach i jest wykorzystywana przez tysiące firm na całym świecie.
Aby móc komunikować się z magistralą CAN, należy zrozumieć, jak ona działa. CAN jest modelem połączenia systemów otwartych, który posiada wiele warstw wspierających funkcje, które realizuje.
Warstwy na magistrali CAN obejmują warstwy aplikacji, sesji i bezpieczeństwa. Warstwa aplikacji odpowiada za kontrolę transferu danych między urządzeniami w sieci, natomiast warstwa sesji skupia się na zapewnieniu dostępu do zasobów, takich jak między innymi rozpoznawanie nazw i bezpieczeństwo.
Ramki komunikatów i ramki błędów
Komunikat CAN składa się z identyfikatora, komunikatu i innych elementów, takich jak bity korekcji błędów. Ramka jest wysyłana kolejno przez wszystkie węzły ECU na magistrali CAN.
Pierwsza część wiadomości CAN nazywana jest “ID” lub “numerem wagonu” i ma długość 8 bitów. Następną częścią jest “Wiadomość” lub “ramka”. Ma ona długość 16 bitów i zawiera “Kod długości danych”, który wskazuje, ile bajtów znajduje się w wiadomości. Zawiera również “cyclic redundancy check”, czyli 16-bitową sumę kontrolną, która wykrywa błędy i problemy w danych.
Po ID następuje komunikat zawierający informacje o urządzeniu wysyłającym ramkę. Informacje te dotyczą zazwyczaj stanu pracy pojazdu lub wydajności silnika i innych podzespołów.
W niektórych przypadkach komunikat CAN może zawierać żądanie zdalnej transmisji, które jest sygnałem żądającym od ECU przesłania danych. Jest to stosowane, gdy węzeł staje się przeciążony i wymaga szybszego przesłania danych.
Po odebraniu wiadomości CAN przez węzeł odbiorczy, będzie on interpretował dane. Jeśli jest problem z otrzymanymi danymi, odeśle wiadomość o błędzie. Komunikat o błędzie zostanie przesłany z bitem recesywnym. W ten sposób odbiorca nie widzi błędu, ale wykryje, że jest problem z danymi.
Jeśli błąd jest niewielki, wiadomość zostanie wysłana ponownie, a sterownik CAN dokona odpowiedniej korekty, aby usunąć problem. W większości przypadków zostanie to wykonane w jednym kroku, ale czasami wymagana jest bardziej złożona procedura.
Przed rozpoczęciem próby podłączenia magistrali CAN, należy wiedzieć, że istnieje kilka różnych typów magistrali CAN. Najpopularniejszym typem jest dwuprzewodowy zrównoważony schemat sygnalizacyjny ISO 11898-2, który jest odporny na błędy i może obsługiwać błędy w jednym z przewodów. Inne typy magistrali CAN mogą być bardziej powszechne na innych rynkach.
Podobne tematy