Jak podłączyć krzyżowy włącznik światła

Wyłącznik krzyżowy światła, zwany również wyłącznikiem “przelotowym”, jest stosowany w okablowaniu lamp lub opraw oświetleniowych w mieszkaniu lub domu. Zastosowanie tego typu wyłącznika pozwala operatorowi na sterowanie lampą z więcej niż jednego miejsca, co pozwala na bardziej elastyczne wykorzystanie oprawy.

Krok 1: Pierwszym krokiem w podłączeniu krzyżowego przełącznika światła jest określenie, które przewody idą gdzie. Jest to o wiele łatwiejsze do zrobienia, gdy przełączniki są zainstalowane, a nie później, po tym jak zostały pokryte płytą gipsową lub tynkiem.

Najlepszym sposobem na zidentyfikowanie przewodów jest użycie multimetru. Ustaw go na nieskończoną rezystancję lub, jeśli masz, na ciągłość i przyłóż jedną sondę do znanego uziemienia (metalowej puszki lub gołego przewodu uziemiającego), a następnie do każdego przewodu. Jeśli któryś z nich zarejestruje napięcie, to prawdopodobnie masz błąd w podłączeniu przełącznika.

Zazwyczaj przełącznik ma trzy zaciski oznaczone COM, L1 i L2 (lub czasami określane jako “1 way” i “2 way”). Kiedy zacisk COM jest podłączony do zacisku L1, żarówka jest włączona. Podobnie, gdy zacisk COM jest podłączony do zacisku L2, żarówka jest wyłączona.

Gdy przełącznik znajduje się w pozycji, w której nie jest sterowany z żadnej z tych pozycji, pomiędzy dwoma przełącznikami zainstalowany jest pojedynczy przełącznik. Przełącznik jest przełączany z jednej z pozycji w celu otwarcia ścieżki i w celu jej zamknięcia, sterując w ten sposób włączaniem i wyłączaniem lampy lub oprawy oświetleniowej.

Drugi wyłącznik znajduje się w biegu obwodu, który biegnie od wspólnego zacisku pierwszego wyłącznika do oprawy oświetleniowej. Ten zacisk to ciemna mosiężna, miedziana lub czarna śruba, która przyjmuje przychodzący gorący przewód ze źródła zasilania, a następnie łączy się z czarnym gorącym przewodem, który prowadzi dalej do oprawy oświetleniowej.

Śruba ta jest powszechnie stosowana w przełącznikach 3- i 4-drogowych, które wykorzystują system “traveler”, gdzie przewody traveler są prowadzone od przełącznika do przełącznika. Przewody jezdne, oznaczone kolorami w odcieniu mosiądzu, mogą znajdować się w pozycji równoległej lub skrzyżowanej.

W tym momencie przychodzące czarne i czerwone przewody z pierwszego wyłącznika są podłączone do zacisków podróżnych drugiego wyłącznika. Ponadto przychodzące białe przewody neutralne są połączone z tymi przewodami.

Na koniec do tych przewodów podłącza się również przewody uziemienia. Pozwoli to na bardziej spójne i niezawodne połączenie ze źródłem zasilania.

Gdy obwód jest już kompletny, możesz przetestować przełącznik, aby upewnić się, że działa prawidłowo. Wystarczy przyłożyć jedną sondę multimetru do znanego uziemienia, takiego jak metalowa puszka gniazdka lub goły przewód uziemiający, a następnie do każdego z trzech kolorowych przewodów. Jeśli którykolwiek z nich rejestruje napięcie, masz błąd w połączeniu przełącznika i powinieneś skontaktować się z elektrykiem, aby go poprawić.

Podobne tematy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *