Z dumą prezentujemy treść stworzoną na zamówienie portalu ciekawejak.pl
Niezależnie od tego, czy instalujesz nowy alternator, czy wymieniasz stary, jest kilka czynników, o których musisz pamiętać. Połączenia przewodów muszą być prawidłowe, aby zapewnić odpowiednie napięcie dla całego pojazdu. Dodatkowo warto pamiętać, że akumulator powinien być uziemiony oddzielnie od zacisków alternatora. Zmniejszy to zakłócenia elektryczne i poprawi połączenie przewodów sense.
Pierwszym krokiem w okablowaniu alternatora jest podłączenie do niego przewodów dodatnich i ujemnych. Przewód dodatni powinien być podłączony do akumulatora, a przewód ujemny do masy. Te połączenia są ważne, ponieważ akumulator może dostarczać energię tylko przez krótki czas, zanim zostanie rozładowany. Drugim krokiem jest zainstalowanie przewodu wyczuwającego napięcie. Przewód ten służy do wyczuwania napięcia akumulatora i wyjścia alternatora. Idealnie, przewód powinien być na tyle długi, aby pasował do tego samego zacisku na cewce rozrusznika, co dodatni przewód akumulatora.
Gdy przewody dodatni i ujemny są już na miejscu, czas na podłączenie przewodu wejściowego zapłonu. Jest to przewód, który uruchamia alternator i włącza regulator napięcia. Przewód wejściowy zapłonu łączy się również z lampką ostrzegawczą. Ważne jest, aby użyć bezlutowego złącza pierścieniowego, aby podłączyć przewód o przekroju 10 do końcówki wyjściowej alternatora. Uszkodzenie koła pasowego może bowiem powodować pisk po wyłączeniu silnika.
Kolejnym krokiem w instalacji alternatora jest podłączenie go do gniazda alternatora. Gniazdo wyjściowe znajduje się z tyłu urządzenia i jest miejscem połączenia akumulatora z alternatorem. Gniazdo powinno być zamontowane przy użyciu oryginalnych otworów montażowych bloku silnika. Przy wykonywaniu tej pracy najlepiej współpracować z elektrykiem samochodowym.
Jeśli wymieniasz starszy ciągnik na nowszy model, warto zastosować alternator z trzema lub czterema przewodami. Alternatory te mogą generować prąd prostowniczy w jednym obwodzie. Obwód składa się z głównego przewodu ładowania, przewodu wzbudzającego i przewodu wykrywającego napięcie. Ta konfiguracja będzie łatwiejsza do zainstalowania niż system dwuprzewodowy.
Jeśli Twój ciągnik nie ma przewodu wyczuwania napięcia, możesz użyć dolnego szpica na alternatorze, aby wykryć napięcie akumulatora. Jeśli wymieniasz alternator 3-przewodowy, możesz podłączyć przewód dodatni do akumulatora, a ujemny do cewki rozrusznika. Jeśli jednak instalujesz alternator 2-przewodowy, ważne jest, aby podłączyć czerwony przewód do akumulatora (+), a jasnobrązowy przewód do dolnego szpica.
Trzeci przewód na alternatorze 3-przewodowym to przewód wzbudzający. Jest to czerwony przewód, który wzbudza pole alternatora, gdy silnik jest uruchamiany. Dzięki temu alternator może wytworzyć napięcie niezbędne do uruchomienia silnika. Jeśli wymieniasz alternator 2-przewodowy, możesz również podłączyć czarny przewód do dolnej łopatki alternatora. Pozwoli to na ponowne wykorzystanie tego przewodu do połączenia nadwozia z akumulatorem.
Podobne tematy