Niniejszy artykuł jest wynikiem naszej kooperacji z jaktopolaczyc.pl
Przekaźniki są wykorzystywane w różnych zastosowaniach, w tym w automatyce domowej, samochodach i w kontroli urządzeń sieciowych AC. Zasadniczo są to zdalne przełączniki, które aktywują elektromagnes, który z kolei pociąga za styki, aby włączyć lub wyłączyć obwody.
Cewka przekaźnika jest zasilana niewielką ilością prądu, który następnie zamyka styki zasilające urządzenie, które potrzebuje większego prądu do działania (zazwyczaj ponad 20 amperów). Okablowanie przekaźnika 12v może być trudne i wymaga dużej wiedzy i umiejętności elektrycznych.
Jeśli użyjesz niewłaściwego przekaźnika lub źle go okablujesz, może to spowodować uszkodzenie układu elektrycznego pojazdu lub nawet uszkodzić systemy komputerowe pojazdu. Jeśli masz obwód o dużym natężeniu prądu, ważne jest, aby użyć bezpiecznika i wyłącznika, aby zmniejszyć ryzyko uszkodzenia cewki lub innych części.
Przekaźniki zwykle mają cewkę o wartości znamionowej od 25A do 40A, przy czym 30A jest zwykle najwyższe. Prąd pobierany z cewki jest pokazany na schemacie obwodu i powinien być mierzony za pomocą multimetru z odpowiednim czujnikiem prądu. Bardzo wysoki odczyt rezystancji lub otwarty obwód jest oznaką uszkodzonej cewki, dlatego należy ją sprawdzić przed użyciem.
Zaciski przekaźnika mają zazwyczaj szerokość 6,3 mm, jednak niektóre bardziej specjalistyczne przekaźniki mogą mieć szersze zaciski, zwłaszcza te z wbudowaną elektroniką. Ta większa szerokość może być korzystna do celów sygnalizacyjnych lub do umożliwienia dodatkowych połączeń w samym przekaźniku.
Aby podłączyć przekaźnik do urządzenia, należy najpierw podłączyć wspólny zacisk przekaźnika do akumulatora, a przewód zasilający urządzenie do jednego z normalnie zamkniętych pinów (87 i 87a). Następnie należy poprowadzić przewód od cewki przekaźnika do obwodu akcesoriów, tak aby akcesoria były aktywowane przez przekaźnik po otrzymaniu zasilania.
Jeśli posiadasz timer, możesz ustawić go tak, aby sterował aktywacją przekaźnika, wybierając czasy dla jego stanu “ON” i “OFF”. Użycie timera do aktywacji przekaźnika pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze, a także może pomóc uniknąć przegrzania urządzenia poprzez regulację jego bieżącego zużycia.
Niektóre przekaźniki mają *diodę na cewce, aby stłumić wysokie skoki napięcia, gdy cewka jest wyłączona, które mogą uszkodzić wrażliwe urządzenia elektroniczne przed zasilaniem cewki +12V. Dioda absorbuje skoki, zmuszając je z powrotem do elektromagnesu, gdzie rozpraszają się jako ciepło.
Innym powszechnym zastosowaniem jest motoryzacja, gdzie istnieje kilka komponentów o wysokim prądzie i mocy, w tym reflektory, systemy grzewcze/chłodzące, silniki dmuchaw i systemy audio. Te komponenty są często wyzwalane przez przełączniki chwilowe, więc pomocne jest posiadanie przekaźnika do obsługi obciążenia z tych urządzeń.
Podczas okablowania przekaźnika 12v, najlepiej jest wykonać co najmniej cztery połączenia, dwa z cewki przekaźnika i dwa ze styków przekaźnika. Zawsze warto przetestować wszystkie połączenia przed ich wykonaniem, tak aby ewentualne usterki mogły być szybko i łatwo usunięte.
Podobne tematy